5 August 2015

Perancang Kucing

ASSALAMUALAIKUM...

Sudah berkurun lama tidak mencoret disini. Tapi hari ini rasanya aku nak share pengalaman aku pergi bawak Cik Tom ke Vet. Machang. 
Pada asalnya nak spaykan aje dia. Belum pernah beranak lagi and tak pernah mating lagi setahu aku.
Jadi memang hajatnya nak spaykan. Tapi problemnya, tahu-tahu la kan kat Kelantan especially kat Tanah Merah mana lah ada banyak Vet Shop ada pun the only one yang government punya "Jabatan Veterinar Tanah Merah".

Tetapi alangkah kecewanya, setiap kali call tanya pasal nak spaykan kucing betina, doc. kata tak dapat buat lagi, the reason is still in raya mood dan ubat perancang pun masih tak ada stok lagi. 
Aku ikhtiar jugak cari Vet. shop area Machang, search punya search tak jumpa-jumpa. Kota Bharu memang banyak yang swasta. Tapi masalahnya jauh, kesian pulak kat kucing, meraung-raung lah dia lama-lama, lepas tu tak ada orang nak hantarkan.

Aku try lagi search yang government punya dekat Pasir Mas, kira dekat laa sikit. Tapi kat sana pulak tak buat spay kucing betina, jantan je boleh. Sebabnya utilities semua rosak sebab banjir besar dulu kan. 

Dan aku telefon pulak yang gov, kat Machang, eh tapi tersalah pulak, itu terus ke Vet. KB, dan disinilah aku dapat nombor Vet. Machang. Call punya call, kat Vet. Machang ni diorang tak buat spay/neuter. Maka hampalah lagi aku, tapinya staff kat sana tawarkan cucuk perancang.

Maka tersebutlah, pada tanggal 3/8/15 aku bawakan si Tom tu. Susah amatlah susah nak mencarinya, merayau sungguh. Nasib baik muncul jugak sebelum klinik tutup. 

Memang tak pernah pun pergi Vet. Machang, yang staff tu bagi direction, location klinik tu depan Majlis Daerah Machang. Pergi dengan Abah memang senanglah jumpa.

Mencari dia punya lah susah, masuk dalam kereta mengiau-ngiau kuat pulak dah, Kesian tengok sampai lelah tu. Aku tak letak dalam cage, jadinya merayap-rayap lah dalam kereta. Tu boleh tahan lagi dalam kereta, sampai-sampai tu ya Allah nasib aku pegang kuat je, kalau tak terlepas lari entah ke mana. Ganas sungguh, budak-budak lain aku bawak pergi Vet. tak adalah sehebat ni. Lain kali haruslah letak dalam cage untuk avoid benda ni terjadi lagi. 

Pengakhiran cerita, injection ni RM15, sekali inject last for only 3 months je. Tapi bolehlah tahan sampai Vet. kat Tanah Merah available. Risau takut dia pregnant je, umur dah 10 bulan dah tu. Tak sanggup nak terima anak-anak baru lagi. Sekarang dua ekor tengah pregnant, bila-bila masa dah boleh masuk labor room dah tu, yang sekor lagi dah selamat delivered 4 hari lepas. Boleh lah 3 anak bulus kiut-miut.

Ini antara nombor telefon klinik haiwan kerajaan sekitar Kelantan yang aku berjaya dapat, dengan nama long formnya "Jabatan Perkhidmatan Veterinar".

Veterinar Tanah Merah :  099556326
Veterinar Pasir Mas       : 097909375
Veterinar Machang        : 099751244
Veterinar Kota Bharu    : 097982811

Harap membantu anda-anda pencinta kucing sekalian. 

ASSALAMUALIKUM





My Tom's little finger





1 comment: